De tatoeage van het marktplein

Naar het marktplein ga je natuurlijk om boodschappen te doen bij de locale winkels. Maar dat je er ook naar toe kunt om kunst te bewonderen, zal niet bij iedereen bekend zijn. Verbazing zal er ook als gezegd wordt waar dit dan te vinden is: het trafo-huisje op het marktplein. Toch is dit huisje, of beter gezegd, het uitbundig krullende hekwerk dat het metselwerk bekleedt, een officieel kunstwerk. Het staat in de boeken vermeld als ‘De tatoeage’.

Het was ‘de nieuwste stap in de ontwikkeling van het ouderwetse trafo-huisje tot heus straatmeubilair’, zo meldde het NRC Handelsblad op 19 augustus 1992. Aan een zestal kunstenaars, architecten en vormgevers werd in opdracht van de gemeente Arnhem en de toenmalige Provinciale Gelderse Energie Maatschappij (PGEM; later NUON) gevraagd om trafo-huisjes als beeldende kunstobjecten te ontwerpen. Het ministerie van Welzijn, Volksgezondheid en Cultuur financiëerde mee.


De toen net afgestudeerde kunstenares Wilma Sommers (1960-2012) ontwierp het uitgevoerde kunstwerk. Aan het bakstenen huisje op het marktplein voegde zij hekken toe als een ‘tatoeage’ van ijzer. Uitgaande van datgeen waar een elektriciteitshuisje voor dient (bescherming) kwam er een heel traditioneel Engels hekwerk tot stand. Het hekwerk sluit aan op de diverse stijlen die in de wijk gebruikt zijn. Het is wellicht om die reden dat velen dachten dat het hekwerk er altijd al omheen gezeten heeft.

Wilma Sommers was docente en later projectcoördinater ProductDesign van de hogeschool voor de kunsten ArtEZ in Arnhem. In 2012 overleed zij onverwacht door een noodlottig ongeval tijdens een bezoek aan Amsterdam.

Wilma Sommers (1960-2012)
Foto: Ans Dekkers Fotogravin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.